Į „Scania“ naujovių pristatymą Švedijos mieste Sodertelję birželio pabaigoje atvykusiems keleivių vežėjams iš Lietuvos gamintojai pristatė net du naujus konceptus – savivaldžius autobusus NXT ir PXT. Tiesa, NXT pasirodė jau šiek tiek anksčiau, apie jį buvo galima rasti informacijos internete, o PXT – karščiausia naujovė, pristatyta viešai pirmą kartą.

Pristatė dvi naujoves

Abu autobusai – elektriniai, abu skirti vežti keleivius mieste. Be to, Scania“ taip pat pristatė visai naują modulinę sistemą, kuri suteikia galimybę nesudėtingais veiksmais autobusą pritaikyti skirtingoms reikmėms, kad jis atitiktų įvairiausius vežėjų bei keleivių poreikius.

NXT ir PXT – tarsi ateities viešojo transporto vizija. Gamintojų teigimu, jiems buvo svarbu pademonstruoti, jog ateities idėjas galima techniškai pritaikyti jau dabar. Nors trumpesnis autobusas NXT, sukurtas 2030 m. ir vėlesniam laikui, jame yra keletas pažangiausių funkcijų, kurios prieinamos jau dabar. Autobuso ilgis – 8 m, cilindro formos baterijos dedamos po grindimis, taip neužimant erdvės autobuso salone. Be to, taip lengviau pasiskirsto autobuso svoris. Transporto priemonė sveria mažiau nei 8 t, vieną kartą įkrautomis baterijomis ji gali nuvažiuoti iki 245 kilometrų.

„Scania PXT“ – 12 m ilgio, vieta vairuotojui priekinėje dalyje yra optiškai paslėpta nuo keleivių. Autobuso priekyje bei gale ties kampais sumontuoti davikliai, apsaugantys transporto priemonę nuo susidūrimo su automobiliais ar užvažiavimo ant pėsčiųjų. Pristatytojo koncepcinio autobuso salone telpa  44 keleiviai, tačiau keleiviams vežti mieste skirto autobuso talpa bus ne mažesnė nei dyzelinio analogo.

Pasak „Scania Lietuva“ vadovo Dariaus Snieškos, gamintojai autonominėms transporto priemonėms skiria itin daug dėmesio: savivaldis komercinis transportas patrauklus ne tik todėl, kad pastaruoju metu labai trūksta autobusų bei troleibusų vairuotojų, bet ir todėl, kad jis – ekonomiškesnis, gali būti naudojamas visą parą, be būtinybės vairuotojui laikytis darbo ir poilsio režimo. „Žinoma, kol kas savivaldžiai autobusai labai brangūs, tačiau jų atsiperkamumas – didelis, nes didžiausią transporto priemonių išlaikymo dalį sudaro degalai bei darbo užmokestis vairuotojui. Finansiškai savivaldžio transporto diegimas yra logiškas, todėl žadama eiti šia kryptimi“.

D. Snieškos teigimu, panašios transporto priemonės jau nėra tolima ateitis, tiesa, joms diegti reikalingi ir kiekvienos šalies valdžios institucijų sprendimai, tinkamai parengta įstatyminė bazė.

Keleivių vežėjams padarė įspūdį

Dauguma išvykoje dalyvavusių keleivių vežėjų teigė, jog savivaldės transporto priemonės jiems padarė didžiausią įspūdį.

„Labiausiai patiko ateities autobusai, ypač – standartinio 12 m ilgio PXT. Šiuo metu susiduriame su vairuotojų trūkumu, labai lauktume, kad savivaldžiai autobusai kuo greičiau atsirastų mūsų miestuose. Be abejo, suprantame, kad jiems nepritaikyta infrastruktūra, nėra sukurtos tinkamos teisinės bazės. Vis dėlto manau, kad ateina metas tokias transporto priemones bandyti, todėl šalys turi iš anksto pritaikyti įstatyminę bazę, rengti specialistus joms valdyti, prižiūrėti. Be abejo, tokio autobuso kaina bus gerokai didesnė nei įprasto elektrinio, ypač eksploatavimo pradžioje, todėl jiems diegti reikės valdžios ar vyriausybės paramos. Miestai, kurie priims ryžtingiausius sprendimus, šiuo atveju laimės. Tikiu, kad vienu iš tokių miestų gali tapti ir Kaunas“,“- sako bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Modernaus, inovatyvaus transporto atėjimo į sostinę laukia ir bendrovės „Vilniaus viešasis transportas” generalinis direktorius Darius Aleknavičius. Jam savivaldžiai autobusai taip pat paliko didelį įspūdį. „Informacinių technologijų diegimas pagerins ir keleivių, ir dirbančiųjų situaciją, padarys viešąjį transportą dar patogesnį bei patrauklesnį. Tai – visų mūsų bendras tikslas“, – teigia D. Aleknavičius.

Didžiausią įspūdį savivaldžiai autobusai paliko ir bendrovės „Busturas“ generaliniam direktoriui Vaidui Seirackui. „Vairuotojų trūkumas keleivinio transporto įmonėms pastaruoju metu yra aktualiausia problema. Akivaizdu, jog ir ateityje nebus geriau, dabartiniams vairuotojams nėra pamainos. Žinoma, kol kas neaišku, kada tokio transporto galėtume tikėtis Lietuvoje – neparengti įstatymai, nėra 5 G ryšio ir pan. Kada savivaldis transportas galės atsirasti mūsų miestų gatvėse, šiuo metu sunku prognozuoti“, – teigia V. Seirackas.

Savivaldžiai autobusai sudomino ir „Kautros“ filialo Vilniuje vadovą Karolį Kairaitį. „Šios elektrinės transporto priemonės spręstų ne tik ekologijos, bet ir žmogiškųjų išteklių problemas. Vyresnioji vairuotojų karta išeina, o jaunų žmonių į šį verslą prisikviesti nepavyksta“, – pabrėžia K. Kairaitis.

Anot Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidento Gintaro Nakučio, šiuo metu keleivinio transporto įmonėms Lietuvoje trūksta jau maždaug tūkstančio autobusų bei troleibusų vairuotojų. „Suprantama, jog savivaldžiai autobusai nėra rytdienos transportas, tai – šiek tiek tolimesnė ateitis. Vis dėlto akivaizdu, kad jie padėtų išspręsti daugybę dabartinių įmonių problemų“.

Keleivių vežėjus taip pat sužavėjo originalus, išskirtinis abiejų savivaldžių autobusų išorės bei vidaus dizainas.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka