Koronaviruso sukelta pandemija, būtinybė izoliuotis, draudimai keliauti tarp savivaldybių ypač skaudžiai kirto keleivių vežėjams autobusais. Per pirmąją koronaviruso pandemijos bangą tarpmiestinio susisiekimo autobusais rinkoje dirbantys vežėjai praktiškai buvo nutraukę veiklą, o užklupus antrajai bangai buvo priversti gerokai sumažinti reisų skaičių.

„2020 m. kovo–gruodžio mėnesiais tarpmiestinio susisiekimo maršrutų autobusų rida sumažėjo 35 proc., keleivių – net 56 proc. Įmonės patyrė 4,5 mln. Eur nuostolių, negavo 15,3 proc. pajamų“, – pabrėžia Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis.

Prasidėjus karantino švelninimams bei sumažėjus draudimų, tarpmiestinio susisiekimo maršrutais vežančios keleivinio transporto įmonės veiklą pamažu atnaujina. „Atnaujinti keleivių vežimą skirtingais maršrutais pradėjome laipsniškai nuo kovo 5-osios. Šiuo metu jau vežame keleivius maždaug puse iki karantino turėtų maršrutų, mūsų autobusai jau važiuoja po Lietuvą visomis kryptimis, tik kai kuriuose maršrutuose reisai vis dar tebėra retesni. Visus maršrutų reisus ketiname atnaujinti vyriausybei paskelbus apie karantino pabaigą“, – sako bendrovės TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius.

Pasak jo, vežėjai jau parduoda išankstinius bilietus ir vasaros kelionėms. „Mums svarbu, kad žmonės kelionei į kurortą ar vasarvietę galėtų pasirengti iš anksto, patogiai ir saugiai susiplanuotų būsimą kelionę“, – dėsto bendrovės vadovas.

Nors atnaujinta maždaug pusė TOKS maršrutų, keleivių srautai juose vis dar siekia vos 40-45 proc. ikikarantininio lygio. „Sunku pasakyti, kada keleiviai sugrįš į autobusus. Manome, kad ne anksčiau kaip po metų, kai visiškai atnaujinsime savo veiklą“, – prognozuoja A. Indrašius.

Mažeikių autobusų parkas iki karantino keleivius vežė 11 maršrutų, šiuo metu atnaujino aštuonis. „Keleivių srautai sumažėjo labai stipriai. Lyginant su ikikarantininiu laikotarpiu, vežame vos 30-40 proc. ankstesnio keleivių skaičiaus. Akivaizdu, kad žmonės vis dar nedrįsta ar bijo keliauti, sumažėję moksleivių ir studentų srautai. Maršrutus ketiname atnaujinti pasibaigus karantinui, vis dėlto sunku prognozuoti, kada į autobusus sugrįš keleiviai“, – teigia įmonės vadovas Arvydas Šemeta.

G. Nakutis pabrėžia, jog atnaujinimas priklausys nuo epidemiologinės situacijos. „Jei ji bus geresnė, žmonės daugiau judės, nebesibaimins užsikrėsti. Didėjant keleivių srautams, vežėjai bus suinteresuoti grąžinti turėtus maršrutų reisus, kad žmonės turėtų galimybę keliauti. Ne mažiau svarbu, kad Vyriausybė sušvelnintų ribojimus viešajame transporte. Tarpmiestiniuose maršrutuose dabar būtina laikytis 1 metro atstumo – atšilus orams, prasidėjus žemės ūkio darbams, moksleiviams grįžus į mokyklas, keleivių vežėjai neturi galimybių sutalpinti visų norinčiųjų važiuoti“.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka