Sausio 12 d. Susisiekimo ministerijos suburtos Transporto priemonių pritaikymo individualių poreikių turintiems žmonėms darbo grupės nariai lankėsi bendrovėje „Vilniaus viešasis transportas“. Su įmonės generaliniu direktoriumi Dariumi Aleknavičiumi aptarti būsimi transporto priemonių pritaikymo kriterijai žmonėms su skirtingomis negaliomis, grupės nariai susipažino su šiuo metu bendrovės turimomis transporto priemonėmis.

Susisiekimo ministerijos Ateities politikos grupės vyriausiasis specialistas Artūras Kuprijanas pristatė darbo grupės tikslus bei jau nuveiktus darbus. Jis priminė, jog siūloma, kad Transporto veiklos pagrindų įstatymo pakeitimai įsigaliotų nuo šių metų lapkričio 1 d., o jame numatyti reikalavimai būtų taikomi tik įsigyjamoms ir pirmą kartą Lietuvoje registruojamoms viešojo transporto priemonėms.

D. Aleknavičius kalbėjo apie tai, jog bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ ketina pirkti 159 naujus troleibusus. „Būtų puiku, jei techninėje troleibusų specifikacijoje galėtume numatyti ir kriterijus jų pritaikymui žmonėms su skirtingomis negaliomis, todėl įdomu žinoti, kokie svarbiausi reikalavimai jau numatyti“, – sakė D. Aleknavičius.

A. Kuprijano teigimu, iki lapkričio 1 d. vykdomiems viešųjų pirkimų konkursams būsimieji reikalavimai neprivalomi, net jei vežėjai iš anksto užsakytų transporto priemonių sulauks po numatytosios datos. Jis pabrėžė, jog šiuo metu darbo grupės nariai diskutuoja apie tai, kiek vietų neįgaliojo vežimėliams pasistatyti turėtų būti miesto autobusuose, taip pat – apie autobusų bei troleibusų „įgarsinimo“ galimybes, pritaikant juos žmonėms su regos negalia.

D. Aleknavičius domėjosi, ar numatytas finansavimas transporto priemonių pritaikymui skirtingas negalias turintiems žmonėms. A. Kuprijanas patvirtino, jog derinamas finansavimas įvairiose viešojo transporto atnaujinimo programose.

Grupės nariai diskutavo apie transporto priemonių „įgarsinimą“, savo poziciją bei pastabas tuo klausimu išsakė Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Informacinės aplinkos specialistas Vytautas Gendvilas. Jo teigimu, ne mažiau nei transporto priemonių pritaikymas yra svarbi ir žmonėms su skirtingomis negaliomis pritaikyta infrastruktūra. Deja, tai yra vienas iš trukdžių, kodėl žmonės su skirtingomis negaliomis negali naudotis viešuoju transportu.

Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis pristatė keleivių vežėjų poziciją dėl transporto priemonių pritaikymo, kalbėjo apie tai, jog derėtų žinoti, koks yra transporto pritaikymo skirtingas negalias turintiems žmonėms poreikis, kad ne visais atvejais reikėtų numatyti konkrečius techninius sprendimus – tikslingiau numatyti funkcionalumo kriterijus, o techninius ar IT sprendimus galėtų pasiūlyti gamintojai, pasirinktų pačios savivaldybės ar vežėjai. „Tiek Savivaldybių asociacija, tiek LKVA jau pateikė ministerijai pasiūlymus, kad Transporto veiklos pagrindų įstatymo pakeitimai įsigaliotų vėliau, nei šių metų lapkričio 1 dienos“, – pabrėžė G. Nakutis.

Vėliau grupės nariai apžiūrėjo naujausius bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ pirkinius – troleibusą „Solaris Trollino 12“ bei 18 m ilgio MAN „Lion‘s City“ autobusą, diskutavo apie galimybes įrengti transporto priemonėse po dvi vietas neįgaliojo vežimėliui pasistatyti, taip pat išbandė garsiakalbius, kurie „kalba“ silpnai matančiam keleiviui stotelėje nuspaudus tam skirtą valdymo pultelį. Šiuo metu tokia sistema Vilniaus viešajame transporte jau nebenaudojama.

Priminsime, jog neseniai Transporto priemonių pritaikymo individualių poreikių turintiems žmonėms darbo grupės nariai lankėsi „Altas Auto“ gamykloje, kur apie transporto priemonių pritaikymo galimybes skirtingas negalias turintiems žmonėms kalbėjosi su gamintojų atstovais.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka