Lietuvos elektrinių autobusų bei įrangos jiems gamintojai, siekdami specialistus geriau supažindinti su savo gaminiais, surengė pristatymų ciklą. Pirmasis gegužės 11-ąją vyko „ALTAS Auto“ gamykloje, antrasis – gegužės 16-ąją Kaune, „Elinta Motors“, o trečiasis vyks gegužės 19-ąją Klaipėdoje, „Dancer Bus“.

Susirinkusieji ne tik išklausė „Elinta Motors“ vadovo Lauryno Jokužio pristatymą apie gamyklą bei čia kuriamus gaminius, bet ir turėjo progos apžiūrėti „Elinta Robotics“ bei „Elinta Motors“ gamybos procesu.

L. Jokužis pasakojo apie sėkmingą bendradarbiavimą su „ALTAS Auto“: „Drauge jau pagaminome apie 140 elektrinių autobusų, 118 jų aktyviai naudojami, kai kurie – jau dvejus metus. Jie važinėja 12-oje skirtingų valstybių“.

Jis kalbėjo apie kiekvieno autobuso nuvažiuojamus kilometrus vieną kartą įkrautomis baterijomis, važiavimo savikainą, taip pat – kaip dėvisi autobusų baterijos juos aktyviai eksploatuojant. „Elinta Motors“ vadovas taip pat lygino analogiškų dyzelinių bei elektrinių autobusų eksploatavimo skirtumus, priminė apie subsidijas, kurios skiriamos elektrinėms transporto priemonėms įsigyti.

„Elinta Charge“ vadovas Ignas  Mikutis supažindino su elektrinių autobusų įkrovimo galimybėmis, priminė, į ką derėtų įsigilinti įsigyjant elektrinius autobusus, kurių įkrovimas nėra toks standartizuotas kaip lengvųjų automobilių. „Renkantis elektrinius autobusus, reikėtų atsižvelgti į daugelį dalykų. Visų pirma, įsitikinti, ar juose yra AC jungtis, kuri padeda sutaupyti autobusų įkrovimo infrastruktūrai. Taip pat reikia pagalvoti, kur bus įkraunamos autobuso baterijos, atsižvelgti į maršrutus bei pagal tai spręsti, kur įkrovimo stotelės gali atsirasti. Ne mažiau svarbūs ir kiti dalykai, tokie kaip kabelio ilgis ir pan.“, – sakė I. Mikutis.

Pranešėjas atsakė į svarbiausius klausimus, kurie kyla keleivių vežėjams diegiant elektrinių autobusų įkrovimo infrastruktūrą, taip pat pateikė jos gamintojų patarimus būsimiems įkrovimo stotelių eksploatuotojams.

„Dancer“ sprendimus susirinkusiems pristatė gamintojų atstovė Alina Michaliovienė. Pasak jos, iš kompozitinių medžiagų bei perdirbto PET plastiko dėka „Dancer Bus“ važiuoklė gali tarnauti 30 metų. Baterijoms gamintojai suteikia aštuonių metų garantiją.

„Dancer Bus“ atstovė pristatė susirinkusiems kitus autobuso eksploatavimo duomenis, kurie nuolat stebimi monitoringo sistema. Dauguma gedimų taip pat sutvarkomi nuotoliniu būdu, taip pat stebimas ir vairuotojų darbas, jų vairavimo įgūdžiai.

Šiuo metu Klaipėdos autobusų parkas eksploatuoja dviejų modelių „Dancer“ autobusus. 75-ojo baterijos įkraunamos maršruto gale, nuo ten sumontuotų pantografų. Baterijos papildomai įkraunamos per aštuonias minutes.

530-asis skirtas važiuoti ilgais nuotoliais, vieną kartą įkrautomis baterijomis jis įveikia apie 400 km, o per naktį įkraunamas parke, per „Elinta Charge“ stotelę.

„Mūsų autobusai – lengvai valdomi, tylūs, manevringi, vairuotojo darbo viena inovatyvi bei patogi. Sulaukę pastabų iš vežėjų, ją dar labiau patobulinome. Patogu ir tai, kad vietoj veidrodžių įrengta vaizdo stebėjimo sistema, tai užtikrina vairuotojams puikų matomumą ir naktį 360 laipsnių kampu“, – sakė A. Michaliovienė.

Autobuso gale įrengtas daugiafunkcinis ekranas, kur kiti vairuotojai mato, kas vyksta priešais autobusą, tai padidina eismo saugumą mieste. Šiuo metu autobusai dirba labai intensyviai, Klaipėdos gatvėmis jau nuvažiavę daugiau kaip keturis tūkstančius kilometrų, vežėjai jais patenkinti.

„ALTAS Auto“ vadovas Edvardas Radzevičius priminė apie ES finansavimą autobusų parkams atnaujinti ekologiškomis transporto priemonėmis. Lietuvos savivaldybės, Europos Sąjungos fondų lėšomis pasirengusios darnaus judumo miestuose planus, jau gali pretenduoti pasinaudoti 2021–2027 m. laikotarpio Investicijų programos galimybėmis šiems planams įgyvendinti ir darniam judumui skatinti. Daugiau nei 332 mln. eurų ES fondų lėšų bus skiriama savivaldybių viešojo transporto parkams atnaujinti, alternatyviųjų degalų papildymo ar įkrovimo infrastruktūros plėtrai, pėsčiųjų ir dviračių takams bei kitoms priemonėms.

„Manome, kad Lietuvos vežėjams labai svarbu susipažinti su šalyje kuriamos, gaminamomis transporto priemonėmis bei technologijomis, pamatyti, kas yra kas. Tikiuosi, kad spaudimas iš Europos bus paskata vežėjams pasikeisti transporto priemones į ne tik naujas, bet ir ekologiškas ir inovatyvias“, – sakė E. Radzevičius.

Jis plačiau pristatė rinkai siūlomus elektrinius miesto autobusus. Su vienu iš jų jau netrukus iš arti galės susipažinti ir Lietuvos vežėjai. Parengtas „Altas Novus Cityline“, sumontuotas ant „Mercedes-Benz Sprinter“ važiuoklės, sukurtas kaip demonstracinis modelis.

Vieną kartą įkrautomis baterijomis autobusas nuvažiuoja apie 300 km, apie 800 kg sveriančios baterijos montuojamos po grindimis, todėl transporto priemonė stabili kelyje. Įkrovimo jungtis – autobuso priekyje. „Autobuso variklis sujungtas su kardaniniu velenu, galine ašimi, nėra mechanizmų, dėl kurių autobusas prarastų energiją. „Webasto“ šildytuvais galima papildomai šildyti saloną. Vairuotojo darbo vieta įrengta pagal aukščiausius standartus. Yra vieta neįgaliojo vežimėliui pasistatyti, salone gali važiuoti tiek sėdintys, tiek ir stovintys keleiviai“, – autobuso privalumus vardijo E. Radzevičius.

Lietuviški autobusai jau yra eksploatuojami tokiuose miestuose kaip Londonas, Ženeva, Oslas, Stokholmas, Berlynas, Monakas, Paryžius ir daugelyje kitų. Lietuvoje jie intensyviausiai važinėja sostinėje, kur skirtingais maršrutais juos eksploatuoja Kauno bendrovė „Kautra“, pasak E. Radzevičiaus, ši patirtis gamintojams ypač vertinga.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka