Balandžio 19-ąją Lietuvos keleivių vežimo asociacijos nariai rinkosi į Druskininkus. Dalyvauti metiniame renginyje šįkart pakviesti ir asociacijai nepriklausančių įmonių vadovai.

Susirinkusiuosius pasveikino Druskininkų vicemeras Linas Urmanavičius. Jis priminė Druskininkų kurorto, šiemet švenčiančio 230-ąjį jubiliejų, istoriją, kalbėjo apie miesto ateities planus, taip pat – apie sėkmingą bendradarbiavimą su mieste keleivius vežančia Kauno bendrove „Kautra“. „Norime ne tik vežti keleivius – siekiame kokybiškos paslaugos. Šiuo metu mieste važinėja tik elektriniai autobusai, atnaujintos autobusų stotelės, tikimės, kad artimiausiu metu atsiras ir nauja miesto autobusų stotis. Miestiečiai noriai naudojasi druskininkiečio kortele, kuri suteikia nemažai įvairių privilegijų“, – sakė L. Urmanavičius.

LkVA prezidentas Gintaras Nakutis priminė, kad šiuo metu asociacijai priklauso 26 nariai, susirinkime dalyvauja 19, taip pat – bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Ignas Degutis, Vilniaus rajono autobusų parko vadovas Darius Gasperovičius, bendrovės „Trakų autobusai“ direktorius Rolandas Lenkauskas, kitų asociacijai nepriklausančių įmonių atstovai.

Asociacijos nariai patvirtino LKVA finansinius dokumentus, kurie išsamiai apsvarstyti prieš savaitę vykusiame prezidiumo posėdyje.

G. Nakutis pristatė antrąjį klausimą – dėl Garbės nario vardo suteikimo buvusios bendrovės „Likesa ir ko“ vadovei Laimutei Vaičiūnienei. „Bendrovė buvo viena iš asociacijos steigėjų. Įmonė nebevykdo keleivių vežimo veiklos, tačiau L. Vaičiūnienei vieningai nutarta įteikti pirmąjį Garbės nario pažymėjimą už aktyvią veiklą bei profesionalumą. Garbės nario statusas suteikia galimybę ir toliau aktyviai dalyvauti asociacijos veikloje“, – priminė G. Nakutis.

Asociacijos prezidentas perskaitė veiklos ataskaitą, kur apžvelgė svarbiausius klausimus bei nuveiktus darbus. Iš G. Nakučio pateiktos statistikos matyti, kad nė vienas iš sektorių nepasiekė 2019-ųjų lygio pagal vežtų keleivių kiekį. Labiausiai prie ankstesnių skaičių priartėjo „LTG Link“, sunkiausiai atsigauna tolimojo susisiekimo sektorius.

G. Nakutis pasidžiaugė gausėjančiu asociacijos narių būriu, pernai į asociaciją įstojo Varėnos autobusų parkas, šiemet – Šalčininkų, Ukmergės autobusų parkai bei Kėdainių „Kėdbusas“.

Prezidentas taip pat pristatė svarbiausius nuveiktus darbus, svarstytas problemas. Bene daugiausia dėmesio skirta tolimajam susisiekimui, kadangi problemų čia būta daugiausia. Keleivių vežėjų manymu, valdžios institucijų vykdyta reforma nebuvo sėkminga, keleivių bei vežėjų ateitis ir toliau lieka miglota.

Asociacija dėjo pastangas, kad į visuotinę viešojo transporto sistemą būtų įtrauktas ir netradicinis transportas, toks kaip funikulieriai, lynų kelias ir kt.

Aktualus keleivių vežėjams ir viešojo transporto atnaujinimo ekologiškomis transporto priemonėmis klausimas, kuris iki šiol kelia daug iššūkių vežėjams. Anot G. Nakučio, įgyvendinti Žaliojo kurso tikslus iki 2029-ųjų vargu ar pavyks, juolab kad tokius pat nuogąstavimus išsako ir kur kas turtingesnės Vokietijos keleivių vežėjai.

Tarp aktualiausių problemų, kurios spręstos pastaruoju metu – vairuotojų trūkumas, kelių rinkliava, nemokamas keleivių vežimas regionuose, kokių problemų dėl jo plėtros gali kilti tiek gyventojams, tiek vežėjams.

Pastaruoju metu LKVA patvirtino prioritetines kryptis, kuriomis bus dirbama ateityje. Tai: Viešojo transporto teisinis reglamentavimas (miesto ir priemiestiniuose vežimuose – tiesioginės sutartys ar vidaus sandoriai);  Tolimajame susisiekime – KTK pataisų įgyvendinimas – kas turi keistis teisiniame reguliavime, kad tolimojo susisiekimo sistema būtų tvari, išplėtota, labiau prieinama ir priimtina keleiviams; Netradicinės viešojo transporto rūšys – funikulieriai ir lyniniai keltuvai; regioninis susisiekimas); Mokinių pavėžėjimo organizavimas, specialiųjų (skirtų moksleiviams vežti) ir reguliarių reisų konsolidavimas; Viešojo transporto priemonių atnaujinimas ir žaliasis kursas viešajame transporte; Vairuotojų trūkumas; Kelių rinkliava (e-tolling); Viešojo transporto patrauklumo didinimas ir kiti klausimai.

Apie viešojo transporto teisinį reglamentavimą (tiesiogines sutartis ir/ar vidaus sandorius) trumpai pasisakė „Cobalt“ advokatas Justinas Šileika.

UAB „Grinteco“ verslo vadovas Tadas Gruodys pristatė elektrinių autobusų įkrovimo sprendimus, priminė pagrindinius įkrovimo būdus, AC bei DC įkroviklius, jų skirtumus, kalbėjo apie tai, kad į priimamus sprendimus dera žiūrėti kompleksiškai.

Susirinkusiuosius itin sudomino Vilniaus universiteto AI (dirbtinio intelekto) profesoriaus ir įmonės „AAI Labs“ atstovo Aisčio Raudžio pranešimas „Dirbtinis intelektas keleivių vežimo sektoriuje – dabartis ir ateitis“. Įmonė jau vykdo keletą projektų su keleivių vežėjais, susijusių su išmaniuoju maršrutų planavimu bei 5G ryšio pritaikymu.

Profesorius pristatė dirbtinio intelekto tipus, algoritmus, sistemas, jų panaudojimo galimybes tiek viešajame transporte, tiek kitose srityse. Pranešėjas taip pat atsakė į gausius keleivių vežėjams kilusius klausimus.

Bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas pristatė susirinkusiems būsimosios Druskininkų autobusų stoties projektą, kur numatoma daug įdomių, originalių naujovių. Stotį projektuoja architektas Gintaras Balčytis, su kuriuo „Kautra“ įgyvendino jau ne vieną originalų projektą. Stoties statybas numatoma pradėti jau šių metų vasarą.

Po oficialiosios dalies susirinkimo dalyviai turėjo progos išbandyti Druskininkų lynų kelią, aplankė senąją Druskininkų autobusų stotį, elektrinių autobusų įkrovimo stotelę, pasidžiaugė įspūdingu žydinčių narcizų lauku.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos