Gegužės 7-ąją Kauno bendrovė „Kautra“ individualių poreikių turintiems žmonėms pristatė keturis iš 20-ties įsigytų naujutėlių „Scania Irizar i6s“ autobusų. Visi jie pritaikyti skirtingas negalias turintiems asmenims. Žmonės su judėjimo, regos negaliomis turėjo progos išbandyti, kaip veikia keltuvas bei kita speciali autobusų įranga.

Pirmieji pristatytieji „Scania Irizar“ – 13 m ilgio, vėliau į Kauną atvyks ir ilgesni autobusai. Salone – 49 sėdimos vietos, jei neužimta žmogui neįgaliojo vežimėliui skirta vieta, ir 43 – jei ji atlaisvinama sustūmus tris sėdynes. Žmonėms su klausos negalia autobuso salone ir išorėje įrengtos švieslentės, žmonėms su regos negalia teikiama garsinė informacija.

„Tai – ne pirmieji mūsų turimi autobusai, skirti žmonėms su individualiais poreikiais. Iki šiol turėjome tris tokias transporto priemones. Šiandien pristatom didesnį kiekį. Sudėjus su neseniai TOKS įsigytaisiais 20, žmones su individualiais poreikiais tolimojo susisiekimo maršrutais po visą Lietuvą veš jau bene pusšimtis komfortiškų transporto priemonių“, – sako bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

Įmonė nemažai investavo, kad žmonės su individualiais poreikiais galėtų keliauti patogiai. Vieno autobuso įranga kainuoja apie 18-20 tūkst. eurų, iš viso papildomos investicijos sudarė apie 400 tūkst. eurų. Autobusai taip pat pritaikyti ir dviračiams vežti.

„Tiek investavę norime, kad įranga veiktų, o ne stovėtų nenaudojama, todėl kviečiame žmones su individualiais poreikiais aktyviai ja naudotis. Tiesa, iš pradžių prašysime apie būsimas planuojamas keliones pranešti iš anksto. Jei viskas gerai seksis, žmogaus neįgaliojo vežimėlyje įkėlimas bei pritvirtinimas užtruks apie dešimt minučių. Tikimės – kuo daugiau įranga bus naudojama, tuo procesas bus trumpesnis. Pirmieji žingsniai – sunkesni, teks visiems įprasti – tiek mums, vežėjams, tiek keleiviams tai yra naujiena“, – teigė L. Skardžiukas.

Anot jo, žmonėms su individualiais poreikiais keliauti taps dar paprasčiau, kai bus geriau pritaikyta visa šalies infrastruktūra. Nemaža dalis stočių, stotelių tebėra nepritaikytos, kai kuriose iš jų žmogų neįgaliojo vežimėlyje tektų paleisti ir žolėje, ir žvyre. „Tikimės, kad anksčiau ar vėliau viskas susireguliuos, tuomet mūsų keleiviams apie kelionę galbūt nebereikės pranešti iš anksto. Šiuo metu prašome pranešti apie kelionę maždaug prieš 36 valandas“, – pabrėžė „Kautros“vadovas.

Neįgaliojo vežimėlyje sėdintis bendrovės „Kautra“ kokybės vadybininkas Tadas Petrauskas, pats išbandęs keltuvą, priminė, jog jis gali kelti iki 350 kg svorį, taigi tinkamas ir elektriniais vežimėliais keliaujantiems žmonėms. Viduje tvirtinimo įranga atitinka visus reikalavimus, tad žmogui neįgaliojo vežimėlyje patogi kelionė – garantuota.

Naujuosius autobusus apžiūrėjęs regos negalią turintis kaunietis Povilas pasidžiaugė tuo, kas padaryta, pasak jo, garsinė informavimo sistema veikia be priekaištų. „Labai svarbu, kad, įsigyjant vienokią ar kitokią įrangą, pritaikant aplinką skirtingas negalias turintiems žmonėms, būtų atsižvelgiama į jų poreikius. Liūdna matyti atvejus, kai bandant diegti universalų dizainą akivaizdžiai prasižengiama su logika, kai matai tik iššvaistytas valstybės lėšas. Labai svarbu kalbėtis su tais, kurie įranga naudosis. Šiuo atveju viskas padaryta gerai“, – sakė vaikinas.

Keltuvą išbandžiusi asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ atstovė Kristina Dūdonytė taip pat neturėjo įrangai jokių priekaištų – naudodamasi keltuvu, ji jautėsi patogiai ir saugiai.

Autobusus bendrovei „Kautra“ pateikusios įmonės „Scania Lietuva“ vadovas Darius Snieška pasidžiaugė puikia vežėjų investicija: „Žinoma, papildoma įranga – tai didžiulės keleivių vežėjų investuotos lėšos, bet reikia prisitaikyti prie rinkos sąlygų, šalyje galiojančių įstatymų. Puiku, kad pavyzdį kitiems parodė lyderiaujančios šalies įmonės – sostinės TOKS, Kauno „Kautra“. Gerai, kai mobilumas tampa prieinamas įvairioms žmonių grupėms, kad visi gali naudotis vienodais patogumais“.

Iš 40-ties bendrovių įsigytų autobusų 30 – „Scania“. „Puiku, kad prie patogesnių kelionių prisideda šalies keleivinio transporto įmonės, džiaugiamės prisidėję ir mes“, – teigia D. Snieška.

Pasak Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidento Gintaro Nakučio, keleivių vežėjų iniciatyva – sveikintina. „Gaila, kad vežėjai taip ir nesulaukė valstybės institucijų žadėtos paramos pritaikyti autobusus žmonėms su individualiais poreikiais tarpmiestiniuose autobusuose. Tiesa, buvo numatyta parama tarpmiestiniams biodujomis varomiems autobusams, tačiau šiuo metu biodujiniai autobusai tolimajame susisiekime tebėra retenybė. Gaila, kad kelionėms trukdo ir prastai pritaikyta kelių, stotelių bei stočių infrastruktūra“, – pabrėžė G. Nakutis.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka